- 16.5.2022
Třicet členských států NATO je vyzbrojeno mnoha různými typy vojenských letadel. Aby v rámci Aliance mohla být tato letadla efektivně využívána, bylo nutné zavést společný koncept leteckého servisu. Jedná se o Aircraft Cross Servicing (ACS), díky kterému jsou si alianční partneři schopni vzájemně poskytovat tyto služby.
„ACS řeší obsluhu letecké techniky napříč aliančními jednotkami, příslušníci pozemního leteckého personálu jsou školeni k poskytnutí základní údržby a procedur u cizích letounů NATO. To znamená přijetí a odbavení letounu po přistání a před opakovaným vzletem,“ vysvětluje zástupce velitele 21. Křídla taktického letectva hlavní inženýr podplukovník gšt. Marek Pažúr.
Základní koncept postupů ACS byl vytvořen zhruba před 10-15 lety. Typickým příkladem využití tohoto programu je alianční let napříč Evropou, kdy letoun potřebuje přistát například z důvodu doplnění paliva nebo třeba kvůli špatnému počasí. Vojenské procedury ACS řídí Velitelství spojeneckého letectva HQ AIRCOM, které sídlí na letecké základně Ramstein v Německu. Toto velitelství informuje o případném přistáním aliančního letounu. Například naši základnu v Čáslavi, aby byli technici připraveni poskytnout požadovaný servis.
Technici z 21. základny taktického letectva, kteří běžně pracují na letounech JAS-39 Gripen nebo L-159ALCA, tak mají příležitost se v rámci ACS naučit obsluhovat německé letouny Panavia Tornádo a Eurofighter Typhoon a belgické F-16. A naopak německý a belgický pozemní personál se u nás školí na naše letouny.
Certifikace k obsluze a servisu
Koncem minulého týdne přistála v rámci ACS výcviku německého a českého personálu na letecké základně v Čáslavi dvojice víceúčelových stíhacích letounů Eurofighter Typhoon. Na nich si naši technici prakticky nacvičili procedury k přijetí letounu a přípravy k opakovanému vzletu. Po úspěšném zvládnutí byli německými kolegy k těmto úkonům certifikováni.
Tento výcvik se na čáslavské základně týká zhruba 10 lidí a nový tým je sestaven z vojáků průřezově ze všech letek. Proces ACS definuje norma STANAG 3430 a je přesně určeno rozmezí operací, které technik na letounu může po zaškolení provádět. Výcvik probíhá ve třech fázích: Familiarizace (seznámení se s typem letounu), Initial training (počáteční výcvik) a udržovací fáze tzv. recertifikace. Ta se provádí nejpozději rok po počátečním tréninku.
Program ACS byl zhruba před 5 lety utlumen, ale v současné době se obnovuje. A to nejen v souvislostmi s událostmi na Ukrajině, ale stal se prioritou z hlediska velení leteckých operací v rámci NATO. V loňském roce byla na základně v Ramsteinu organizována na toto téma konference, kde byly vzneseny nejen nové výzvy v tomto programu, ale také se hovořilo o jeho rozšíření.
Foto: rtm. Tomáš Mládek