- 16.10.2025
Více než 80 různých typů letadel, stovky pilotů a techniků, desítky vzdušných operací a možnost vyzkoušet si let v cizím letounu. Tak vypadalo letošní tradiční cvičení NATO Tiger Meet, které na přelomu září a října probíhalo nad Portugalskem, Španělskem a Atlantikem. Česká armáda na setkání tygřích letek vyslala 211. taktickou letku z Čáslavi s letouny JAS-39 Gripen.
Na prestižní události NATO Tiger Meet se tentokrát představilo přes osm desítek různých typů letadel z 12 členských států Severoatlantické aliance. Nechyběly E-3A AWACS, Airbus A400M a Panavia Tornado z Německa, KC-390 a F-16 z Portugalska, dále F-16 z Řecka, Turecka, Polska, F-18 ze Švýcarska, Španělska a Eurofighter Typhoon z Rakouska a Italie.
Nováčci si vyzkoušeli společné letecké operace i vzdušné souboje
„Během dvou týdnů naše jednotka uskutečnila asi 60 letů a nalétala více než 90 hodin. Tiger Meet je výjimečný tím, že se ho účastní především jednotky takzvané Tygří asociace doplněné různými podpůrnými jednotkami, ale také letky, které mají zájem se členy asociace stát. To vytváří silné pouto, kdy se velitelé a příslušníci letek, kteří jsou členy asociace, velmi dobře znají, což výrazně přispívá k hladkému průběhu plánovací fáze a zároveň vytváří jedinečnou atmosféru po dobu cvičení. Nedílnou součástí je totiž také udržování tygřích tradic a zvyků, které sahají hluboko do minulosti,“ vysvětlil velitel české skupiny.
Zatímco dopoledne se létaly úkoly podle rozsáhlého scénáře, kdy se zapojovali všichni účastníci cvičení (Composite Air Operations – COMAO), odpoledne následovaly tzv. Shadow mise, které zahrnovaly manévrový vzdušný boj. „Cvičení se účastnili také mladší piloti, kteří při těchto misích sbírali cenné zkušenosti,“ uvedl velitel a vyjádřil velký dík technickému personálu, díky nimž mohli Češi odlétat všechny naplánované mise.
Při společných COMAO operacích se létalo převážně nad Atlantickým oceánem. Piloti 211. taktické letky pro tento případ oblékali speciální oblek, díky němuž v případě nouzového opuštění stroje vydrží déle ve studené vodě.
Obsluha Gripenů specialisty z NATO
Program vzájemné obsluhy aliančních letounů Aircraft Cross Servicing (ACS) slouží k tomu, aby byl technický personál připraven přijmout a odbavit alianční letouny na základnách NATO. Technici asistují pilotům při doplňování paliva, předávání informací a poskytování další technické pomoci. Standartně se tato pomoc poskytuje letounům NATO personálem základny, na které přistane. Nicméně v rámci aliančních cvičení, jako je Tiger Meet, je tato schopnost využívána i mimo domovské základny. ACS úzce souvisí s koncepty Podpory hostitelskou zemí (Host Nation Support – HNS) a Aktivní bojové činnosti (Agile Combat Employment – ACE). První zajišťuje logistickou, technickou a operační podporu zahraničním jednotkám operujícím na domácím území, druhý klade důraz na flexibilitu a schopnost rychlého nasazení, přesunu a působení vlastních jednotek mezi různými základnami NATO.
Kvůli velké letové vzdálenosti základny v Portugalsku bylo nutné doplnit během přeletu palivo. V dostatečném předstihu se proto pětičlenný tým ACS techniků vypravil na základnu Orange-Caritat ve Francii, aby se s francouzskou základnou domluvil na podmínkách tzv. hot refuelingu, kdy se letoun tankuje při spuštěném motoru. „Před příletem letounů JAS-39 Gripen si technici připravili stojánku, vybavili ji potřebným materiálem a domluvili poslední detaily s francouzskou stranou. Samotné tankování všech letounů prováděli čeští technici,“ upřesnil velitel české jednotky ACS.
Tuto schopnost v rámci konceptu ACE je podle něj nutné cvičit zejména kvůli její náročnosti, kdy je nutné dbát na bezpečnost. Letoun má nejen spuštěný motor, je také zapnutý systém řízení letu a řídící plochy se mohou pohybovat. „Je potřeba dodržovat předpisy a koordinovat činnost jednotlivých složek tak, aby věděly, co přesně mají v kterou chvíli dělat. Je nemyslitelné přijít a říct, že dnes budeme provádět hot refueling bez předchozího poučení a přípravy. Tento způsob doplnění paliva je vhodný pro delší mise, kdy není k dispozici tanker pro tankování za letu,“ doplnil velitel.
Češi se v rámci cvičení NATO Tiger Meet účastnili série přednášek a praktických nácviků na různých typech aliančních letounů. „Za českou stranu jsem dělal prezentaci pro alianční spojence, aby mohli provádět navedení, vypravení a tankování našeho letounu JAS-39 Gripen,“ uvedl velitel týmu ACS. Společně s portugalským kolegou se pak spolupodílel na vypravení, přijetí a následném natankování letounu F-16 portugalských vzdušných sil. „Během cvičení naši technici seznamovali spojence s Gripenem, oni nás zase s německými letouny Eurofighter Typhoon nebo Tornado,“ sdělil s tím, že unikátním zážitkem a důkazem vzájemné spolupráce mezi zúčastněnými jednotkami s odkazem na dodržování tygřích tradic a zvyků byla pro příslušníky české jednotky možnost vyzkoušet si let na zadním sedadle dvoumístných letadel jiných typů nebo na palubě vrtulníků.