- 19.5.2021
Dechberoucí kousky může ode dneška na nebi předvádět dvojice display pilotů strojů L-159 ALCA kapitán Aleše Seidl a kapitán David Byrtus. Získala totiž certifikát, díky němuž může vystupovat na akrobatických leteckých vystoupeních doma i v zahraničí. Poprvé se veřejnosti představí na konci května při Aviatické pouti – byť pouze on-line.
Cesta k úspěšné certifikaci obnáší desítky hodin společných nácviků. A před tím samozřejmě stovky hodin strávených v kokpitu. Kapitán Aleš Seidl má dnešnímu dni na L-39 nalétáno cca 700 hodin a na letounu L-159 cca 800 hodin. Jeho kolega pak strávil v obou strojích shodný počet, cca 600 hodin.
Nácvik vystoupení display pilota probíhá přímo nad letištěm a řídí se přísnými předpisy NATO – STANAG 3533 FS. „Udává například minimální výšku akrobatických prvků, bezpečnou vzdálenost od diváků a rychlost letounů,“ prozrazuje Seidl.
Letošní vystoupení se skládá ze dvou částí: Zhruba třetinu tvoří ukázka přepadu letiště doplněná o pyrotechnické efekty na zemi a zbylé dvě třetiny představují ukázku slétanosti dvojice s prvky vyšší techniky pilotáže.
Novinka vznikla spontánně: „Vzali jsme předchozí ukázku a zamysleli se, zda nejde vylepšit zejména z pohledu atraktivnosti pro diváky,“ shodují se.
Ne vše lze ve vzduchu provést
Než oba piloti usedli do skutečných strojů, bylo potřeba vyzkoušet na simulátoru, zda je nová sestava vůbec proveditelná. Poté, co ji schválilo Velitelství vzdušných sil Armády ČR, začali piloti simulátor intenzivně využívat především proto, aby se na nebi takzvaně sladili.
„To nám pomohlo si sestavu zapamatovat a díky tomu jsme nemuseli přemýšlet nad jednotlivými prvky během skutečných nácviků,“ vyzdvihují výhody simulátoru.
Ve výcvikovém prostoru pak oba trénovali nízké létání ve dvojici a nacvičovali jednotlivé prvky sestavy. Teprve pak mohli začít trénovat ve vzduchu nad základnou.
„Podle platných leteckých předpisů a nařízení musí být tento druh nácviku pod dohledem staršího pilota na zemi, který současně celý let natáčí na záznamové zařízení. Stejně tak řídící věž musí mít po celou dobu vizuální kontakt s letounem. Proto není možné tento výcvik provádět ve výcvikových prostorech,“ upozorňuje Seidl.
Armáda o výcviku veřejnost s předstihem informuje
Čáslavská základna si je vědoma hlukové zátěže s tím spojené a proto o tomto výcviku vždy s předstihem přímo informuje městské a obecní úřady. Oznámení také pravidelně zveřejňuje na webových a facebookových stránkách základny. „Výcvik trvá zhruba 10 minut a koná se asi třicetkrát ročně. Celkem jde tedy o pět hodin tohoto výcviku za rok, který po dohodě se zastupiteli okolních měst a obcí směřujeme na pracovní dny v odpoledních hodinách,“ uzavírá velitel základny plukovník gšt. Jaroslav Míka.
A kde se můžete na novou dvojici display pilotů těšit? Jejich prvním vystoupením (byť online a bez diváků) bude na konci května Aviatická pouť v Pardubicích, dále, pokud to dovolí epidemiologická situace, letecký den v Roudnici nad Labem, Dny NATO a Dny Vzdušných sil v Ostravě či letecké dny v Litvě, Slovensku, Slovinsku, Polsku, Francii a Maďarsku.