Air Policing Pobaltí 2022: Pro piloty dosud nejnáročnější mise. Dnes za ni byli oceněni

221104_vitkov_litva_6844.jpg
  • 9.11.2022
  • Hana Havrdová

Vojáci, kteří od dubna do konce září střežili s letouny JAS-39 Gripen vzdušný prostor Pobaltí, dnes slavnostně nastoupili na Vítkově. Za tu dobu uskutečnili téměř čtyři stovky letů, včetně více než 40 ostrých k „němým“ strojům. Za odvedenou práci jim dnes poděkovala ministryně obrany Jana Černochová a zástupce náčelníka Generálního štábu – náčelník štábu generálporučík Miroslav Hlaváč. Přes 120 vojáků také převzalo resortní vyznamenání.Podle ministryně obrany význam tzv. Air Policingu, tedy střežení vzdušného prostoru, vzrostl v letošním roce poté, co Rusko napadlo Ukrajinu. Pobaltské země navíc nedisponují stíhacím letectvem, proto už několik let hlídají jejich nebe spojenci.

„Minimálně čtyřicetkrát jste museli reagovat na ruskou provokaci, kdy jejich vojenské letouny narušily vzdušný prostor a nekomunikovaly. A já vám za vaši bdělost a svědomitost při plnění operačního úkolu mnohokrát děkuji. Nepomáhali jste jen našim litevským kolegům, ale v širším smyslu všem zemím NATO. Díky letcům, jako jste vy, se cítíme bezpečně,“ řekla nastoupeným vojákům ministryně Černochová.

Generál Miroslav Hlaváč vojáky pochválil vojáky za to, že při startech k bojovým letounům s výzbrojí zachovali klid a rozvahu. „Osobně jsem hrdý na to, že máme odborně zdatné, zkušené a sebevědomé vojáky jako jste vy,“ zdůraznil a upozornil, že čáslavští piloti se od září rovněž podílí na ochraně vzdušného prostoru Slovenska, které ukončilo provoz ruských bitevníků MiG-29 a čeká na nové stíhačky F-16. „Jsem si jistý, že tento úkol úspěšně splníte,“ řekl Hlaváč.

Úkolové uskupení Armády České republiky enhanced Air Policing pod velením podplukovníka Michala Daňka začalo v Litvě ze základny Šiauliai plnit operační úkol 1. dubna 2022. Vojáci zde měli misi původně ukončit na konci července. Na návrh litevské vlády byla ale prodloužena do 30. září. Vystřídaly se zde celkem tři rotace, nasazeno bylo pět letounů JAS-39 Gripen, z nichž jeden byl později stažen kvůli střežení vzdušného prostoru Slovenska.

Piloti během půl roku uskutečnili 398 letů a nalétali téměř 600 letových hodin. Přes čtyři desítky vzletů bylo ostrých, k nekomunikujícím vojenským transportním a bojovým letounům Ruské federace. Spolu s aliančními partnery (Litva, Lotyšsko, Estonsko, Polsko, USA, Velká Británie, Španělsko, Maďarsko, Německo, Itálie) a Finskem a Švédskem se také čeští piloti zúčastnili několika desítek mezinárodních cvičení.

Šlo o nejnáročnější misi

Náčelník štábu úkolového uskupení major Radoslav Jančev misi označil za nejnáročnější, kterou v armádě poznal. Počet ostrých vzletů podle něj několikanásobně převýšil vše, co dosud české letectvo zažilo. Své kolegy, piloty, označil za profesionály každým coulem: „Nicméně když jdou do ostré akce, určitě tam musí pracovat adrenalin," poznamenal k ostrým startů. Na pilotech viděl maximální soustředění. Vzpomněl hned první den hotovosti české jednotky, kdy se během oběda rozezněly sirény oznamující ostrý vzlet. „Tak přesně to se dělo tam. Všichni se na sebe podívali. Začaly padat židle, talíře a všichni utíkali k letadlům," řekl dnes médiím. Někdy byla podle něj komunikace s ruskými piloty napnutější, když ukazovali zbraně a snažili se české gripeny držet dál od letounu, který doprovázeli. „Ale naši piloti měli pokyn neeskalovat situaci, splnit úkol a v pořádku se vrátit zpátky," doplnil.

Pomoc potřebným doma

Čáslavští vojáci během nasazení v zahraničí nezapomněli ani na potřebné v České republice. Proto v rámci kontingentu vybrali symbolických 211 tisíc Kč (jádro jednotky tvořila 211. taktická letka) pro Kubíka Honku, který je od narození postižený. Finančně podpořili rovněž ukrajinské děti.

autor textu: redakce army.cz

foto: Jan Schejbal